niedziela, 1 marca 2015

Zagrzeb

Do stolicy Chorwacji zajrzałem dwukrotnie w drodze do i z Splitu. Swą krótką z nim przygodę rozpoczęliśmy przy dworcu głównym.


Przeszliśmy się po starym mieście, skorzystaliśmy z usług kolejki linowo-terenowej na staromiejskie wzgórze.












Cerkiew świętego Marka, była akurat w remoncie.


Urocze uliczki Zagrzebskiej starówki.


Widok ze wzgórza spod stacji kolejki linowo-terenowej.




Ponieważ ciągle padało udaliśmy się tramwajem do pętli Mihaljevac.



Stąd tramwajem linii 15 pojechaliśmy na kraniec Dolje. Tuż obok pętli znajduje się wejście do tunelu zbudowanego w 1940 roku. Miał być on częścią linii kolejowej, której ostatecznie z powodu wojny nie zbudowano. Dziś służy pieszym udającym się do dolnej stacji kolei linowej Żiczara.








Ponieważ ciągle padało - wróciliśmy na dworzec, zahaczając po drodze o ciekawostkę techniczną w postaci tramwajów TMK 101 i TMK 201 z pneumatycznym hamulcem (dla niewtajemniczonych większość tramwajów, w tym wszystkie w Polsce wyposażone są w hamulec elektrodynamiczny i szynowy)








9 komentarzy:

  1. Sporo ciekawostek - takie kolejki na wzgórza ze starym miastem to moja pasja - szkoda ze stosunkowo ich niewiele.
    A skoro już poruszyłeś kwestię hamulców elektrodynamicznych - to jak się kształtuje ich sprawność energetyczna w stosunku np. do napędu hybrydowego (chodzi mi o poziom odzyskiwanej energii podczas hamowania).
    Poproszę też o wrażanie czy hamulec pneumatyczny daje większy komfort jazdy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takich "kolejek" jest całkiem sporo w Lizbonie, widziałem też kilka takich w Szwajcarii. Odnośnie hamulców elektrodynamicznych w starszym taborze energia ta była głównie wytracana w opornikach. W nowszym jest zwracana do sieci o ile jest na nią zapotrzebowanie.
      Odnośnie komfortu, to nie wydaje mi się aby miało to znaczenie. Wydaje się jednak, że hamulec elektrodynamiczny jest szybszy w reakcji i łatwiejszy w utrzymaniu niż hamulec pneumatyczny, dlatego też w taborze tramwajowym stosuje się własnie ten pierwszy.

      Usuń
    2. W Włoszech też są, ale mi ich ciągle mało.

      Czyli w starszym taborze energia szła na "ogrzewanie", szkoda, ale trudno rozumiem ograniczenia technologiczne. Tak się pytam bo kiedyś przymierzałem się do projektu hamowania turbozespołu podczas odstawiania przy pomocy właśnie czegoś w typie hamulca elektrodynamicznego. Ale zarzuciłem tę myśl, byli tacy co podobnie kombinowali wcześniej ode mnie. Generalnie chodzi o jedno; korzyść w postaci "odzyskanej" energii, nie jest na tyle znaczna by pokryć straty związane z niemożnością przeprowadzenia jednej z najważniejszych prób turbiny, czy czasu wybiegu, która najdoskonalej pokazuje szczelność zaworów.

      Usuń
  2. Super ciekawe ujęcia i rozwiązania komunikacyjne :) U nas pozostało ich nie wile ;) Jena kursuj na Żar w Beskidzie Małym.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za dobre słowo.
      U nas kolejek linowo-terenowych nie ma niestety w miastach. Za mało górzyste miasta mamy ;)

      Usuń
  3. Fajna ta kolejka:) a wejście do tunelu niesamowicie malownicze :)
    Pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze piękniejsze było wyjście tunelu z drugiej strony. W środku lasu, dość wysoko nad dnem doliny. Niestety, zaczęło mocno padać więc zdjęć już nie robiłem.

      Usuń
  4. Wejście do tunelu prawie jak w Łupkowie:-) szkoda, że pogoda nie dopisała, nie lubię deszczu, kiedy człowiek wyrywa się na kilka dni i chce tyle zobaczyć; zawsze podróżujesz środkami komunikacji? pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak często tylko można staram się korzystać z komunikacji publicznej, zarówno na krótkie jak i długie dystanse. Kolej i tramwaje to moje małe hobby także podróż nimi są zawsze dodatkową przyjemnością. Na dodatek jako kolejarz raz w roku mogę taniej podróżować po europie koleją, z czego staram się korzystać póki mogę.
      Ja lubię deszcz. Nawet w podróży, i podczas zwiedzania. Dopóki nie jest zimno i nie leje jak z cebra mi to kompletnie nie przeszkadza.
      Dziękuję za miły komentarz i pozdrawiam :)

      Usuń