niedziela, 23 listopada 2014

Kanion Matka (Кањон Матка)

Będąc w Skopje, dłużej niż jeden dzień, warto poświęcić nieco czasu na wyprawę do nieodległego Kanionu Matka. Pokonanie 15km drogi, autobusem linii 12 odjeżdżającym spod zamku w centrum Skopje, przeniesie nas z gorącego centrum miasta, w nieco chłodniejsze miejsce, pełne przyrody i przygody.
Dziś poczciwe Zemuny zastąpiły w większości piętrowe Youtongi z Chin
 
Końcowy odcinek od pętli autobusowej należy pokonać pieszo. Droga jest nieco nużąca, ale warto tego dokonać. Po drodze - być może jeszcze uda Wam się odnaleźć schowany w jednym z ogródków polski akcent.
Niedługo za nim, mija się tor do kajakarstwa górskiego, skąd już widać tamę.
Dalej wzdłuż prawego brzegu zalewu biegnie szlak, nieoznaczony - ale nie sposób się zgubić. Jego początkowa część jest dobrze zabezpieczone. Są barierki, które później zamieniają się w liny do asekuracji, natomiast końcowy jego odcinek pozbawiony jest już całkiem zabezpieczeń. Trzeba iść dość ostrożnie by nie zjechać w dół do zalewu co nam się prawie zdażyło. 
Wycieczka do końca zalewu - miejsca gdzie wyraźnie zmienia się on w strumień, zajmuje kilka godzin. Warto wziąć ze sobą sporo wody, gdyż mimo chłodu od wody, słońce pali niemiłosiernie.
Widok z tamy




Pomocne linki


Tutaj nie było się już czego łapać :)





Wejście do jaskini znajdującej się na przeciwległym brzegu, można tam dopłynąć łódką, spod restaruacji przy zaporze.




4 komentarze:

  1. Ekstra lokacja!!!
    Nie znałem jej wcześniej. Warto dopisać do listy planów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mieliśmy plany w tym roku odwiedzić Macedonię, ale zabrakło wolnego czasu, skończyło się na Rumunii; może przyszły rok okaże się łaskawszy; sporo czytałam o tym kanionie, jedni w relacjach zachwyceni, inni umiarkowanie, a najlepiej chyba samemu zobaczyć i ocenić; ja dotarłabym tylko do miejsc bezpiecznych, te wszystkie linki i łańcuchy z lekka mnie przerażają; będzie jeszcze o Macedonii? pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam zobaczyć na własne oczy i ocenić. Byłem tam dwukrotnie, i za drugim razem faktycznie nie zrobiło to na mnie takiego wrażenia. Być może dlatego że, doszedłem wtedy jedynie do 1/3 kanionu i obyło się bez przygód :)
      O Macedonii jak najbardziej będzie jeszcze, ale niestety tylko o Ohrydzie. Trochę za mało czasu tam spędziłem by zobaczyć więcej - choć bardzo żałuję.

      Usuń
  3. no czekamy na więcej właśnie :) Piękne miejsce, nie wiedzieliśmy zę tam jest aż tak pieknie..
    Dziękujemy i pozdrawiamy :)

    OdpowiedzUsuń